Zaznacz stronę

Hamulec rowerowy to bardzo istotny podzespół każdego jednośladu, który wpływa na bezpieczne podróżowanie. To on daje możliwość zatrzymania się roweru w odpowiednim miejscu. Na rynku dostępne są różne rodzaje hamulców rowerowych, dlatego każdy powinien być dopasowany do rodzaju jednośladu oraz przemierzanej trasy.

Różnorodność hamulców do roweru sprawia, że można dopasować urządzenie do typu jednośladów. Za jego sprawą można zmniejszyć prędkość roweru podczas jazdy. Dostępne są różne modele, między innymi typu v-brake, hamulce rolkowe, tarczówki. Jakie wybrać? Tego można dowiedzieć sie z poniższego artykułu.

Jakie hamulce do roweru wybrać, by móc bezpiecznie podróżować?

Dostępne są różnorodne hamulce: między innymi w systemie pedałowym np. torpedo. Jest to hamulec zainstalowany w pedałach, łączy poszczególne elementy hamulców z napędem. Warto podkreślić, że w tego typu systemie pedałowym hamulec jest usytuowany w tylnej piaście. Swoje zastosowanie ma w rowerach bez przerzutek między innymi składakach, rowerach dziecięcych oraz miejskich. To bardzo odporny system na działanie czynników zewnętrznych, atmosferycznych.

Innym systemem są mechaniczne systemy ręczne, które są bardzo popularnymi, montowanymi w różnych rowerach. Uruchamia się je za pomocą klamki, które wprawiają w ruch linki stalowe, a wpływają na blokowanie kół.

Hamulce do roweru: v-brake czy tarczowe?

Hamulce do roweru są bardzo istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo podczas jazdy. Wybór między hamulcami tarczowymi a V-Brake zależy od preferencji i warunków jazdy.

Hamulce tarczowe oferują lepszą wydajność hamowania w mokrych warunkach i na zbieżnych trasach. Są bardziej skuteczne niż V-Brake, szczególnie przy większych prędkościach. Modulacja siły hamowania jest doskonała.

Z drugiej strony, hamulce mechaniczne V-Brake są lżejsze, prostsze w konserwacji i tanie w zakupie. Są odpowiednie do rowerów miejskich i rekreacyjnych. Wybór między nimi zależy od potrzeb użytkownika.

Przy decyzji o wyborze hamulców do roweru warto wziąć pod uwagę rodzaj jazdy i warunki, w jakich będzie się użytkował rower. Hamulce tarczowe sprawdzą się lepiej w jazdach górskich, podczas gdy V-Brake mogą być wystarczające do codziennego użytku.

Zarówno mechaniczne hamulce tarczowe, jak i v-brake mają swoje zalety i wady. Ważne jest dostosowanie wyboru hamulców do indywidualnych potrzeb i preferencji rowerzysty. Właściwie dobrany hamulec zapewni nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort jazdy.

Rodzaje hamulców rowerowych

Warto również podkreślić, że istnieje podział hamulców rowerowych mechanicznych, które występują jako szczęki. Hamulce szczękowe składają się z okładziny, która wypływa na zaciskanie się obręczy koła. W tym przypadku należy rozróżnić kilka podgrup między innymi:

  • hamulce v-brake, które bardzo często stosowane są w rowerach trekkingowych oraz górskich. To bardzo popularny rodzaj hamulców, które składają się z dwóch ramion, a do nich są zainstalowane klocki hamulcowe. Klamka, która zostaje wprawiona w ruch dociska obręcz i wpływa na zatrzymanie.
  • hamulce szosowe dual pivot – to bardzo popularny rodzaj hamulców, który jest montowany przede wszystkim w rowerach szosowych. Zapewnia wysoką swobodę modelowania siły hamowania
  • hamulce typu u-brake – kolejny rodzaj, który jest stosowany w jednośladach, które potrzebują doskonałej siły hamowania np. rower BMX.
  • cantilever – zostały wyparte przez hamulce typu v-brake. Chociaż ich poprawiona wersja czasami jest to rowerów przełajowych.

Na rynku jest bardzo szeroki wybór różnorodnych hamulców rowerowych. Koniecznie należy wspomnieć o hamulcach tarczowych, które są zamontowane na pięści. To one zapewniają niezawodną precyzję hamowania niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Warto nadmienić, że posiadają dość skomplikowaną konstrukcję, a także droższe materiały, z których zostały wykonane. To hamulce dedykowane do rowerów szosowych, które wyróżniają się ponad przeciętna niską wagą. W rowerach szosowych instalowane są modele bardzo lekkie, by zapewnić nie tylko komfort jazdy w każdych warunkach, ale także, by sprostać oporom powietrza i maksymalnie zyskać na czasie podczas jazdy. Tego typu hamulce są stosowane w wielu rodzajach rowerów między innymi górskich, gravelowych oraz szosowych.

Hamulce – podstawa bezpiecznego hamowania

Zagłębiając się w specyfikację poszczególnych rodzajów hamulców należy również wspomnieć o rolkach, które działają na zasadzie bębna. To one naciskają na jego powierzchnię w trakcie hamowania. Są one dość odporne na działanie warunków atmosferycznych, zalegający brud czy wodę lub błoto, dzięki czemu są w stanie posłużyć przez długi czas. Jednak te hamulce są dość skomplikowane w budowie, co też wpływa na skomplikowanie naprawy.

Rolki hamulcowe pojawiają się w rowerach miejskich, chociaż już lata świetlności mają ze sobą. Chociaż rzadko się psują i są wysoko odporne na działanie warunków zewnętrznych nie zapewniają tak dobrej siły hamowania, jak w przypadku modeli hamulców tarczowych czy hamulców szczękowych.

W rowerach instalowane są również hydrauliczne hamulce rowerowe, które składają się ze szczęk, klamek lub tarczy. Hamowaniem odbywa się przy pomocy przewodów hydraulicznych. Hamulce szczękowe hydrauliczne mają podobną zasadę działania jak hamulce V – brake, ale są od nich cięższe i dość trudne w utrzymaniu i konserwacji. To modele,  które są stosowane w rowerach trekkingowych. Warto również wspomnieć o hamulcach tarczowych hydraulicznych. To one charakteryzują się bardzo dobrą siłę hamowania i dopasowują się do różnych warunków atmosferycznych. To modele, które są bardzo często stosowane w rowerach gravelowych.

Decydując się na zakup roweru bardzo zwrócić uwagę na rodzaj hamulców, które są w nim zastosowane, ponieważ to one dbają o bezpieczną podróż niezależnie od warunków atmosferycznych oraz rodzaju trasy, którą będzie przemierzał Jednoślad. Hamulce typu V – brake czy tarczowe są jednymi z najczęściej spotykanych rozwiązań w rowerach górskich oraz trekkingowych. Z kolei w rowerach szosowych stosowane są hamulce dual pivot. Odpowiednie dopasowanie hamulców ma ogromne znaczenie podczas codziennego użytkowania, a także wypływa na bezpieczeństwo jazdy.