Zaznacz stronę

Staranne smarowanie łańcucha to absolutna konieczność, jeśli chcesz wydłużyć żywotność łańcucha i zwiększyć osiągi roweru. Smarowania łańcucha dotyczy wszystkich bez wyjątku: rowerzystów górskich, szosowych, gravelowych i rekreacyjnych. W tym artykule poznasz konkretne informacje dotyczące tego, czym i jak smarować łańcuch roweru.

Dlaczego smarowanie łańcucha rowerowego jest tak ważne?

Wielu posiadaczy roweru zdaje sobie sprawę, że łańcuch rowerowy wymaga smarowania dopiero wtedy, kiedy zaczyna piszczeć, lub rdzewieć, niemniej jednak warto zaplanować regularne smarowanie i nie dopuścić do takiego stanu. Łańcuch może wydawać się prostym elementem, ale w rzeczywistości składa się on aż z 500 części, a w czasie jazdy występuje aż 30 tys. ruchów w ciągu minuty.

Smar tworzy na łańcuchu cienką, gładką warstwę, dzięki czemu poszczególne części nie dotykają się bezpośrednio. Generalnie smarowanie służy trzem celom – zmniejsza tarcie, zużycie i chroni przed korozją. Zużycie łańcucha jest często określane jako „wydłużenie”, czyli łańcuch nabiera luzu. Dzieje się tak z powodu tarcia, a tym samym ścierania różnych części łańcucha. Inną przyczyną może być także źle dobrany łańcuch – dowiedz się, jak dobrać łańcuch do roweru.

Nienasmarowany łańcuch przyspiesza również zużycie innych powierzchni, z którymi się styka: kół łańcuchowych, zębatek, kasety biegów, czy napinacza łańcucha – wymiana tych elementów jest oczywiście droższa i bardziej czasochłonna. Smarowanie nie zapobiegnie procesowi zużycia, ale może go znacznie spowolnić.

Co więcej, jeśli troskliwie będziesz smarował/ smarowała łańcuch, będziesz jeździć szybciej i z mniejszym wysiłkiem – ponownie wynika to z redukcji tarcia. Ponadto smar chroni również przed korozją spowodowaną wilgocią.

Czym smarować łańcuch rowerowy?

Wybór smaru zależy głównie od warunków, w których jeździsz. Na przykład, do długodystansowej jazdy w słonecznych warunkach idealny będzie smar do suchych warunków. Z kolei do jazdy na rowerze górskim w deszczowy dzień sprawdzi się smar do mokrych warunków.

Pierwszą z opcji jest uniwersalny smar rowerowy – czy taki smar się sprawdzi?

Są to preparaty uniwersalne, które w teorii sprawdzają się jako dobry kompromis w każdych warunkach. Ale jak mówi powiedzenie, jeśli coś służy do wszystkiego, to w praktyce nie służy do niczego. Smar ten jednak sprawdzi się w przypadku rekreacyjnych rowerzystów, którzy nie mają sprzętu wartego tysiące złotych. 

Smar do mokrych warunków

Jeśli nie przemawia do Ciebie uniwersalny smar rowerowy, i chcesz dokładnie zadbać o swój układ napędowy, użyj bardziej specjalistycznych smarów do określonych zastosowań.

Smary do mokrych warunków są bardziej lepkie i tworzą warstwę, która nie jest tak łatwo zmywana przez wodę. Działają one również jako swego rodzaju hydroizolacja łańcucha i zapewniają doskonałą ochronę przed korozją. Niemniej jednak w suchych warunkach ten film smarny traci swoje pozytywne właściwości i suchy brud z łatwością do niego przylega.

Smar do suchych warunków

W suchych i zapylonych warunkach/ sezonie najlepszym wyborem są suche smary. Po nałożeniu tworzą one znacznie cieńszą warstwę, ponieważ zawierają rozpuszczalniki i są często wzbogacane teflonem. Po krótkim czasie od nałożenia te rozpuszczalniki odparowują i pozostaje warstwa smaru na bazie teflonu, do której prawie nie przywiera brud. 

Jeśli jednak złapie Cię deszcz, warstwa smaru zmyje się dużo szybciej niż w przypadku smaru mokrego. Problem ten można oczywiście rozwiązać, nakładając w kilka minut dodatkową warstwę smaru.

Wosk do łańcucha

Ten smar na bazie parafiny jest nietypowy, ponieważ ma doskonałe właściwości redukujące tarcie i nie przywierają do niego zanieczyszczenia, dlatego jest najczęściej używany na wyścigach. Niemniej jednak służy tylko na około 100-150 kilometrów, tak więc trzeba nakładać go bardzo często, precyzyjnie czyszcząc przy tym łańcuch.

Jak prawidłowo nakładać smar?

Krok 1: Czyszczenie

Ważne jest, aby nowy smar był w stanie dotrzeć do ogniw łańcucha, tworząc w ten sposób warstwę smarującą bezpośrednio na metalu i nie łącząc się ze starymi zanieczyszczeniami, tworząc rodzaj pasty ściernej. Nawet połowiczne czyszczenie jest znacznie lepsze niż żadne. Najszybszą metodą jest po prostu wytarcie łańcucha szmatką. Najprościej jest kręcić pedałami do tyłu, podczas gdy szmatka będzie przesuwała się po łańcuchu. Odpadnie dzięki temu luźny brud.

Jeśli chcesz zrobić to dokładniej lub w przypadku, gdy brud na łańcuchu jest bardzo uporczywy, po czyszczeniu „wstępnym” użyj odtłuszczacza i wyczyścić łańcuch szczoteczką, na przykład do zębów.  Jeśli nie możesz usunąć uporczywych osadów za pomocą wymienionych narzędzi, możesz spróbować ostrożnie zeskrobać je za pomocą małego płaskiego śrubokręta. Jeśli chcesz od czasu do czasu wykonać dokładne czyszczenie, najlepiej zdjąć łańcuch rowerowy z zębatki i dokładnie go odtłuścić w płytkim pojemniku.

Krok 2: Nakładanie smaru

Masz dwie możliwości:

  • Możesz nałożyć smar na każdym z 232 osobna – jest to metoda precyzyjna, ale dozowanie kropelka po kropelce jest bez wątpienia pracochłonne.
  • Druga, prostsza metoda polega na kręceniu pedałami powoli do tyłu i rozprowadzaniu smaru na spodniej (zewnętrznej) stronie łańcucha. Przewin łańcuch w ten sposób kilka razy.

 W każdym z przypadków zalecamy położenie roweru w pozycji poziomej, tak aby nadmiar smaru nie spływał na koła. Warto też zauważyć, że spray do łańcucha jest nieco trudniejszy do dozowania niż smar w butelkach dozujących.

Gdy smar zdąży wniknąć w szczeliny łańcucha, a rozpuszczalniki wyparują, warto ponownie przetrzeć łańcuch czystą szmatką. Usuniesz w ten sposób to nadmiar smaru, do którego przyklejałby się tylko kurz.