Zaznacz stronę

Jazda na rowerze jest niezwykle przyjemną aktywnością fizyczną. Aby jednak zadbać o swoje bezpieczeństwo, należy regularnie sprawdzać stan wszystkich części jednośladu, a dotyczy to zwłaszcza hamulców. Poznaj najpopularniejsze rodzaje hamulców rowerowych!

Hamulce rowerowe stanowią jeden z najważniejszych elementów każdego jednośladu. Ich sprawne działanie ma ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W sklepach znajdziemy wiele rodzajów hamulców, a przed podjęciem decyzji warto poznać ich specyfikę.

Rodzaje hamulców rowerowych

Właściwie każdy układ jak i podzespół w rowerze jest ważny. Jeżeli chodzi o nasze bezpieczeństwo, najbardziej wpływa na nie układ hamowania. Należy o tym pamiętać, wybierając hamulce w rowerze. Kupując te części, trzeba kierować się typem roweru oraz ich jakością, a nigdy ceną. We współczesnych jednośladach zastosowanie znajdują takie układy hamulcowe jak:

  • hamulce szczękowe,
  • hamulce typu V-brake,
  • hamulce tarczowe,
  • hamulce typu Dual Pivot,
  • hamulce typu Cantilever,
  • hamulce typu Torpedo,
  • hamulce rolkowe,
  • hamulce bębnowe.

Hamulce szczękowe

Wymieniając rodzaje hamulców rowerowych, warto zacząć od klasycznych układów szczękowych. Znajdują one zastosowanie w podstawowych jednośladach i tańszych modelach. Często rowery miejskie wyposażane są właśnie w hamulce szczękowe. Do ich zalet można zaliczyć prostą konstrukcję, która nie obciąża roweru i kół. Co ważne, skuteczność tych rodzajów hamulców wzrasta, dzięki zastosowaniu coraz to nowocześniejszych rozwiązań. Hamulce szczękowe są dobrą propozycją dla osób, które poruszają się po płaskim terenie i rzadko jeżdżą podczas niekorzystnych warunków pogodowych. Wtedy tego typu układ hamowania sprawdzi się świetnie. Do hamulców szczękowych należą popularne hamulce typu V-brake.

Hamulce V-brake

Hamulce V-brake należą do jednych z najpopularniejszych typów. Do ich atutów zaliczymy prostą obsługę i uniwersalność. Znajdują się na wyposażeniu prostych rowerów MTB, modeli miejskich i trekkingowych. Te rodzaje hamulców rowerowych są dosyć wytrzymałe i lekkie. Nie sprawiają trudności w montażu i regulacji, ale także w ewentualnej naprawie.  Można je dowolnie regulować poprzez zmianę naciągu sprężyn. Co ważne, można je zakupić w niskich cenach, jednakże nie sprawdzą się w jednośladach szosowych i wyczynowych. Hamulce typu u-brake polecane są do amatorskiej, codziennej i spokojnej jazdy. Warto pamiętać, że jak każde hamulce szczękowe, zużywają obręcz, a ich skuteczność podczas jazdy w błocie i deszczu znacznie spada, należy więc unikać jazdy podczas takich warunków pogodowych.

Hamulce tarczowe 

Kolejne rodzaje hamulców rowerowych to układy tarczowe. Znajdują one powszechne zastosowanie zarówno w pojazdach osobowych, motocyklach, ale także w rowerach. Takie modele charakteryzują się dużą siłą hamowania. Tarczowe układy hamowania składają się z klamki, przewodu, zacisku i tarczy. Co ważne, sposób przenoszenia siły nacisku klamki na zacisk, może być mechaniczny albo hydrauliczny. Mechaniczne hamulce tarczowe wyposażone są w linkę. Zaciśnięcie klamki napina ją  i pociąga dźwignię połączoną z tłokiem. Następnie tłok dociska klocek hamulcowy do tarczy. W tego typu hamulcach wykorzystuje się zazwyczaj jeden klocek ruchowy, chociaż czasem dwa klocki dociskają do tarczy, Hamulce tarczowe mechaniczne stosuje się w jednośladach ze średniej półki. Wyróżniają się one wyższa skutecznością od hamulców szczękowych.

Dostępne są także hydrauliczne hamulce tarczowe, znajdujące się na wyposażenie zarówno podstawowych, jak i topowych modeli. Płyn hamulcowy jest tłoczony po zaciśnięciu klamki przez przewód do zacisku. Nacisk płynu na tłoki wprawia klocki w ruch i dochodzi do zaciśnięcie między nimi tarczy hamulcowej. Hamulce hydrauliczne mogą być wyposażone w 2 albo nawet 4 tłoki, co znacząco zwiększa siłę hamowania i podnosi modulację hamulca. Warto dodać, że zamknięty układ płynu hydraulicznego jest całkowicie obojętny na działanie czynników zewnętrznych. Z uwagi na małą objętość płynu w układzie, niezbędne jest jego regularne wymienianie.

Hamulce szosowe Dual Pivot

Jednym z rodzajów hamulców szczękowych stosowanych w rowerach szosowych są hamulce Dual Pivot. Głównym ich atutem jest łatwa modulacja siły hamowania, aerodynamika i lekkość. Trzeba dodać, że ich konstrukcja nie rozpycha widełek i widelca. Punkt mocowania znajduje się w jednym punkcie nad kołem. Hamulce szosowe Dual Pivot można zakupić w korzystnej cenie. Minusem tego rozwiązania jest trudniejsza regulacja i serwis. 

Hamulce Cantilever

Kolejne rodzaje hamulców rowerowych to Cantilever. Elementy te są coraz rzadziej stosowane, chociaż nadal mają wielu zwolenników. Układ ten jest swoistym poprzednikiem hamulców V-brake. Cieszył się popularnością w jednośladach szosowych czy MTB. Aktualnie hamulce te używane są w tanich rowerach przełajowych i miejskich. Ich zaletą jest wyjątkowo prosta konstrukcja, jak i bezproblemowa regulacja oraz eksploatacja. Hamulce te działają poprzez napinacie specjalnej linki. Ich konstrukcja pozwala na założenie szerokiej opony. Są jednak rzadko wybierane ze względu na stosunkowo słabą siłę hamowania. Stanowią dobrą opcję jeżeli planujemy założyć szeroką oponę i błotnik.

Hamulce typu torpedo

Wymieniając rodzaje hamulców w rowerze nie można zapomnieć o popularnych hamulcach torpedo. Części te są zamontowane na tylnej piaście. Chcąc zahamować, należy nacisnąć pedały w odwrotnym kierunku. W tego rodzaju układy hamulcowe wyposażano rowerki dziecięce, miejskie i jednoślady z piastami wielobiegowymi. Ich atutem jest prosta obsługa, odporność na warunki atmosferyczne oraz prawie bez obsługowość Wadą jest natomiast ograniczona moc, trwałość oraz odporność na temperaturę.

Hamulce rolkowe

Inne rodzaje hamulców rowerowych to model rolkowe. Ich mechanizm działania polega na tym, że rolki znajdujące się w bębnie naciskają na jego powierzchnię hamowania. Z wnętrza hamulca radiator odprowadza ciepło. Hamulce rolkowe nie są polecane do pojazdów wymagających sporej siły hamowania. Ich zaletą jest odporność na wodę i brud, natomiast wadą skomplikowana konstrukcja oraz naprawa, jak i wysoka wrażliwość na przegrzanie.

Hamulce bębnowe

Ostatnimi używanymi hamulcami są te w wersji bębnowej. Rzadko je spotykamy, chociaż zadziwiają skutecznością podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Ich mechanizm działania polega na uciskaniu klocków hamulcowych do bębna, dzięki czemu dochodzi do zatrzymania koła. Elementy te są dosyć ciężkie i trudniejsze w konserwacji.

Wybierając rodzaj hamulców, należy wziąć pod uwagę typ nawierzchni, po jakiej będziemy jeździć.