Audyt LRM – jest lepiej

Share Button

W pierwszym tygodniu funkcjonowania Lubelskiego Roweru Miejskiego Porozumienie Rowerowe drugi rok z rzędu skontrolował stan rowerów publicznych. Tegoroczny stan rowerów jest dużo lepszy niż w 2018 roku. W trakcie trwania audytu skontrolowano 104 rowery co stanowi 11% wszystkich rowerów w systemie. Rowery wypożyczono z 9 przypadkowo wybranych stacji usytuowanych na terenie Lublina.

– Spośród wszystkich skontrolowanych rowerów 57% działało bez żadnych zastrzeżeń. To znaczna poprawa do roku 2018, w którym sprawnych było tylko 32% sprawdzonych rowerów. Na pierwszy rzut oka widać, że rowery są w lepszym stanie – wymieniono w nich m.in. dzwonki, kierownice, pedały. Liczymy, że serwis będzie na wysokim poziomie przez cały rok – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

W pozostałych 43% rowerach wykryto usterki, z czego w 9% – po dwie. W bieżącym roku nie było rowerów z 3 usterkami. Tylko w 3 rowerach stwierdzono usterki uniemożliwiające zgodną z przepisami ruchu drogowego jazdę po drogach publicznych. Usterki te to brak sprawnego przedniego albo tylnego oświetlenia. Gdyby nie uwzględniać w raporcie rowerów z niesprawnym przednim hamulcem to liczba sprawnych rowerów wynosiłaby 81% – można uznać za dobry wynik (zgodnie z przepisami musimy mieć jeden sprawny hamulec).

Podczas audytu wykryto 54 usterki. Trzy najpopularniejsze to: niesprawny przedni hamulec, niesprawny napęd, zbyt niskie ciśnienie w oponach. Najwięcej, bo aż 25 dotyczyło braku sprawnego przedniego hamulca. Usterka w większości polegała na zbyt słabym działaniu hamulca. Usterki odnotowano tam, gdzie na zaciągniętym hamulcu można spokojnie jechać. Zbyt mocno działający hamulec może prowadzić do wywrotek, jednak zbyt słabo działający hamulec w sytuacji awaryjnej nie będzie skuteczny.

Z raportem można się zapoznać tutaj: Audyt LRM2019

Author: Krzysztof Kowalik

Finansowane z grantu Fundacji Batorego w ramach programu Demokracja w Działaniu.