Prasówka: Umowa ratusza z Rystal-Bud już nie obowiązuje. Spółka miała budować m.in. ścieżki rowerowe [Kurier Lubelski]

Share Button
3,8 mln zł miała zarobić kielecka spółka Rystal-Bud za budowę 30 kilometrów ścieżek i pasów rowerowych oraz przygotowanie 40 placów pod montaż stacji do wypożyczania miejskiego roweru. Umowa z ratuszem na realizacje inwestycji już nie obowiązuje. A obie strony obwiniają się na wzajem o złą wolę i zarzucają kontrahentowi „mijanie się z prawdą”. 
– Odstąpiliśmy od umowy. Jest to podyktowane zagrożeniem, iż utracimy środki unijne na realizację tego projektu – przekonywał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina na specjalnie zwołanej w piątek konferencji prasowej. Konferencja była reakcją ratusza na opublikowany w lubelskim dodatku Gazety Wyborczej tekst o sprawie Rystal-Bud. 
– To my jako pierwsi odstąpiliśmy od umowy. Dlaczego? Zamawiający z premedytacją unika dawno wymagalnych płatności za wykonane i odebrane roboty przede wszystkim na rzecz lokalnych podwykonawców, wobec których zobowiązał się ponosić odpowiedzialność solidarną – ripostował Damian Samuła, reprezentujący przy tym projekcie spółkę Rystal-Bud. Ratusz odbijał piłeczkę. Wyliczał „niedoróbki” ze strony kieleckiej spółki. 
– Pasy i ścieżki rowerowe miały być pomalowane na czerwone. Nie zostało to wykonane, poza fragmentami niebezpiecznymi np. wjazdami na posesje. Nie zostały przeprowadzone cząstkowe remonty nawierzchni tam, gdzie przebiegają pasy rowerowe. Rystal-Bud miał przebudować siedem sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach przez które przebiegają trasy rowerowe a chciał prace zrealizować tylko na trzech – wyliczał Kazimierz Pidek, dyrektor Zarządu Dróg i Mostów. 
Urzędnicy szacują, że samo malowanie ścieżek to wydatek rzędu 3 mln zł. – Nie możemy odstąpić od tego warunku. Taki zapisy był w programie funkcjonalno-użytkowym projektu i wykonawca doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że prace te muszą być wykonane – podkreślał Pidek. Budowa ścieżek rowerowych miała zgodnie z umową skończyć się do końca maja. Ratusz po wnioskach ze strony Rystal -Bud przesunął ten termin na 29 sierpnia. Magistrat aby nie stracić dofinansowania z UE musi dokończyć inwestycje do czerwca a najpóźniej września przyszłego roku. Unijne wsparcie wynosi ok. 30 proc. wartości robót. 
– Będziemy szukać nowego wykonawcy aby dokończył prace, które nie zostały zrealizowane. Chcemy też negocjować z Zarządem Województwa, który nadzoruje wypłaty z funduszy unijnych aby odstąpić od konieczności pomalowania ścieżek rowerowych – zapowiedział Żuk. Obie strony, zarówno ratusz jak i Rystal-Bud, zapowiadają, że sprawa znajdzie swój finał w sądzie. 
Źródło:
Kurier Lubelski
Artur Jurkowski

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Lublin rowerem - obywatelski monitoring (s)praw rowerowych, który realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.