Prasówka: Rowerem znaczy wygodniej [Nowy Tydzień w Lublinie]

Share Button
Montaż nowoczesnych stojaków na rowery, także podpórki instalowane dla wygody rowerzystów na kilkunastu skrzyżowaniach, to nowe elementy w rozbudowie rowerowej infrastruktury, bo już w wakacje w Lublinie zacznie działać miejski system wypożyczania rowerów.
Najpóźniej nastąpi to pod koniec sierpnia br., gdyż miasto podpisało umowę na 400 rowerów i 40 stacji obsługowych z firmą Nextbike Polska – jej rozwiązania stosują m.in. Warszawa, Wrocław, Poznań, Opole i Sopot, wkrótce Białystok. W sumie dysponuje flotą 3,2 tys. rowerów w 240 stacjach plus serwis w każdym z miast. Z tych możliwości korzysta dziś w całym kraju 220 tys. osób.
Rowery będzie można wypożyczać całą dobę, 7 dni w tygodniu, od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Płacąc za usługę, bierze się rower z jednej stacji i po przejażdżce lub dotarciu do celu oddaje się go w innej stacji.
Trzeba gdzieś parkować
Lublin chce zwiększyć także ilość miejsc do bezpiecznego zostawiania rowerów, montując kolejne stojaki parkingowe. Te bardzo estetyczne konstrukcje – z pomarańczowym „listkiem” – powstały dzięki współpracy miasta z Fundacją Allegro All For Planet. Stojaki stanowią trofeum województwa lubelskiego w kampanii społecznej „Kręć kilometry, parkuj klimatycznie” organizowanej przez tę Fundację (info:www.zaparkujklimatycznie.pl/stojaki-rowerowe).
– W naszej akcji stawiamy na ruch, wspólną zabawę i kręcenie tytułowych kilometrów. Mobilizujemy Polaków, by ruszyli się z domu i zadbali o swoją kondycję. A przy okazji przekonali się, że rower to wygodny, szybki i ekologiczny środek transportu – wyjaśnia Krzysztof Śpiewek z Allegro All For Planet. 
Co roku latem jest organizowana kolejna jej edycja. Uczestnicy pokonują konkursowe kilometry i walczą o nagrody. Przejechany przez nich dystans „zasila” konto danego województwa. Regiony, których mieszkańcy są najbardziej aktywni, otrzymują nowe stojaki na rowery od Fundacji Allegro All For Planet.
Wygraliśmy rowerowe parkingi dzięki licznemu udziałowi mieszkańców Lublina w tej imprezie oraz miejskiej promocji transportu jednośladami, skutecznie wypełniając założenia kampanii.
Siedem takich „listków” stoi już przy budynku stołówki Politechniki Lubelskiej. Otwarcia bike-parkingu dokonał sam rektor Politechniki Lubelskiej, prof. Piotr Kacejko. Dalsze siedem sztuk ustawiono pod gmachem rektoratu UMCS – te mają w wystroju znany symbol @. Lokalizacja tych parkingów nie jest przypadkowa. 
– Wskazałem miejsca, gdzie już sporo osób dociera na rowerze: kampusy uczelniane UMCS i Politechniki Lubelskiej. Stojaki montuje się, by zachęcić studentów i pracowników uczelni do przyjazdu rowerem w te miejsca. Stojaki zachęcają nowoczesnym wyglądem. Dodatkowo, m.in. przy UMCS i PL, będą ulokowane samoobsługowe stacje rowerowe w ramach projektu Europejska Stolica Turystyki Rowerowej, z których będzie można wypożyczyć rower miejski – mówi Michał Przepiórka, oficer rowerowy w Urzędzie Miasta. Przewiduje on dalszy rozwój infrastruktury rowerowej w rejonie UMCS – w tym roku będą tam wykonane pasy rowerowe na ul. Radziszewskiego (od Sowińskiego w kierunku centrum). Podczas przebudowy ul. Sowińskiego i Al. Racławickich również powstaną ciągi rowerowe i zapewnią dojazd do dzielnicy akademickiej ze wszystkich jej stron. 
Rowerzysto, podpieraj się
Wcześniej, podczas przebudowy skrzyżowań na ulicach Filaretów i Jana Pawła II, rozpoczął się montaż pierwszych w Lublinie podpórek przed przejazdami rowerowymi. Ułatwiają one rowerzystom oczekiwanie na zielone światło dzięki możliwości bezpiecznego oparcia nogi oraz przytrzymywania się ręką. Podobne ułatwienia pojawią się także w innych miejscach miasta – w sumie kilkadziesiąt. Dłuższa wersja podpórek mierzy 2,6 m, umożliwiając wygodne oparcie dla dwóch cyklistów. Będzie też wersja jednoosobowa w miejscach, gdzie nie ma możności ustawienia dłuższej. Zadbano, by dolna poprzeczka była antypoślizgowa, co jest szczególnie istotne po deszczu i w warunkach zimy.
O tych udogodnieniach dla rowerzystów informuje na swojej witrynie nawet ambasada Danii, kibicująca nam w tych pracach. To pierwszy z duńskich pomysłów realizowany w naszym mieście. Lublin jest trzecim miastem w Polsce (po Łodzi i Wałbrzychu), gdzie zamontowano rowerowe podpórki. 
1 kwietnia ustawiono też pierwsze tablice informacyjne projektu „Europejska Stolica Turystyki Rowerowej”. Są umieszczone przy stacjach rowerowych w alejach: Smorawińskiego, Kompozytorów Polskich oraz Unii Lubelskiej.
Szkoda, że nakład miejskiego przewodnika „Lublin rowerem” (wyd. Towarzystwo dla Natury i Człowieka w Lublinie, 4 tys. egz.) już się wyczerpał – jest dostępny jedynie w Internecie. Obecnie organizacje rowerowe poszukują środków na dodruk tej publikacji – sponsorzy mile widziani. Przewodnik zawiera m.in. dokładną mapę istniejącej i rozbudowywanej infrastruktury rowerowej (ok. 30 km), w tym planowanej na ten rok sieci stacji roweru publicznego.
Źródło:
Nowy Tydzień w Lublinie

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Lublin rowerem - obywatelski monitoring (s)praw rowerowych, który realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.