Prasówka: Rowerem pod prąd po ulicach Lublina? [MM Lublin]

Share Button
Grupa miejskich radnych chce, by na 32 ulicach jednokierunkowych rowerzyści mogli jechać pod prąd. Takie rozwiązanie stosowane jest w różnych miastach, czy sprawdzi się to również u nas?
Na większości ulic wskazanych przez radnych wystarczyłoby powiesić pod zakazem wjazdu tabliczkę informującą, że zakaz nie dotyczy rowerów. Zdaniem autorów wniosku malowanie pasów na jezdni byłoby konieczne tylko na Furmańskiej (od Cyruliczej do Kowalskiej) oraz na Cyruliczej (od Lubartowskiej do Furmańskiej). Radni twierdzą, że zezwolenie na jazdę rowerem pod prąd wcale nie powinno stwarzać zagrożenia na drodze.
Fot. Jacek Świerczyński
– Rozwiązanie to zawsze wymusza doskonały kontakt wzrokowy między rowerzystą i kierowcą samochodu – piszą radni do prezydenta. I załączają wykaz ulic i kierunków jazdy rowerem (patrz ramka).
Cykliści chwalą sobie ten pomysł. – Pozwoli omijać jednośladem bardzo ruchliwe i niebezpieczne ulice, na których nie ma infrastruktury rowerowej – komentuje Aleksander Wiącek z Porozumienia Rowerowego. – Chcąc jechać zgodnie z prawem spod Zamku do Ratusza cyklista musiałby jechać przez rondo pod Zamkiem, a później ruchliwą al. Tysiąclecia do Wodopojnej, przecinając kilka pasów ruchu. Pomogłoby dopuszczenie ruchu pod prąd przez Kowalską.
Zdaniem Wiącka wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoliłoby uczynić bardziej przydatnymi sieć 40 miejskich wypożyczalni rowerów, która ma być gotowa pod koniec lata. – Weźmy za przykład planowaną wypożyczalnię koło Zamku praktycznie odciętą od tras dla jednośladów – mówi Wiącek. – Poza tym byłoby to tanie rozwiązanie, nie pociągające za sobą milionowych wydatków. Pozytywnym przykładem jest Radom, gdzie w tym roku kontrapasy mają powstać na 33 drogach jednokierunkowych.
Co stanie się z tą propozycją? – Będziemy ją analizować – zapewnia Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Zastrzega, że za wcześnie, by odnieść się do każdej ze wskazanych w piśmie ulic. Wiadomo za to, że w tym roku rowerowy ruch pod prąd zostanie dopuszczony na Miłej i Szczyglej. Tylko tu przewiduje to projekt budowy nowych ścieżek i wytyczania rowerowych pasów w jezdniach, który ma być zrealizowany w bieżącym roku.
Wniosek podpisała grupa radnych PO: Beata Stepaniuk-Kuśmierzak, Elżbieta Mroczkowska, Jacek Bednarczyk, Stanisław Podgórski i Zbigniew Jurkowski oraz Marcin Nowak z klubu Wspólny Lublin.

GDZIE ROWEREM POD PRĄD

Kozia (pl. Łokietka – Bernardyńska), Zielona (Staszica – Świętoduska), Kowalska (pl. Zamkowy – Furmańska), Obrońców Pokoju (Raabego – Uniwersytecka), Weteranów (Łopacińskiego – Sowińskiego), Peowiaków (Kołłątaja – Narutowicza), Sądowa (Chopina – Lipowa), Tumidajskiego (rondo – bloki), Trześniowska (Niepodległości – Koryznowej), Rymwida (Wallenroda – Grażyny), Grażyny (Wajdeloty – Wallenroda), Wallenroda (Grażyny – Wajdeloty), Struga (Zana – Krasińskiego), Jana Sawy (Skrzatów – Kaliska), Skrzatów (Jana Sawy – Pana Balcera), Sielankowa (al. Warszawska – Skrajna), Topolowa (Elektryczna – Lotnicza), Jastrzębia (Puchacza – owia), Sowia (Pogodna – Puchacza), Skautów (cała), Zuchów (Puławska – Legionowa), Motorowa (odcinek), Montażowa (odcinek), Przyjaźni, Spacerowa (Kunickiego – ojenna), Czeska (Wojenna – Kunickiego) Piękna (Kunickiego – Wojenna), Leśna (Wojenna – Kunickiego), Piaskowa (Nowy Świat – Kunickiego), Sucha (Żelazna – spólna).
Źródło:
Moje Miasto Lublin
Dominik Smaga

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Lublin rowerem - obywatelski monitoring (s)praw rowerowych, który realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.