Prasówka: Al. Solidarności zwężona dla rowerzystów? 7 pomysłów na zmiany w Lublinie [Dziennik Wschodni]

Share Button
Czy jedna z jezdni al. Solidarności zostanie zwężona? Przekształcenie jednego z pasów w ruchu w dwukierunkową drogę rowerową proponują lubelscy cykliści. Ratusz tego nie komentuje, a autorów wniosku odsyła na jutrzejsze, otwarte dla wszystkich konsultacje.
Autorzy pomysłu podkreślają, że po otwarciu obwodnicy ruch na al. Solidarności znacznie się zmniejszy. Dla rowerów chcą poświęcić jeden z czterech pasów ruchu jezdni prowadzącej w kierunku centrum i to na odcinku od al. Sikorskiego do skrzyżowania z ul. Lubomelską. W miejscu tego pasa powstałaby dwukierunkowa droga dla rowerów, która od reszty jezdni miałaby zostać odgrodzona betonową barierą. 
– Mniej pasów ruchu powinno ostudzić zapał kierowców do nadmiernego rozpędzania się na tym odcinku a przepustowość nie zmniejszy się, bo ta i tak jest ograniczona skrzyżowaniami – twierdzą członkowie Porozumienia Rowerowego. Jako przykład takiego rozwiązania cykliści wskazują trasę dojazdową do puławskich Zakładów Azotowych.
To nie pierwszy pomysł na zorganizowanie ruchu rowerowego wzdłuż al. Solidarności. Kilka lat temu padała propozycja poprowadzenia trasy od skansenu aż do Zamku zakładająca prowadzenie ścieżki na pasie zieleni między jezdniami.
Pasy na Sowińskiego
Zabranie jednego pasa ruchu samochodom na al. Solidarności to jeden z siedmiu pomysłów zaprezentowanych wczoraj przez Porozumienie Rowerowe. Wśród nich jest też propozycja wyznaczenia na ul. Głębokiej między Sowińskiego a Nadbystrzycką dwóch pasów rowerowych, które miałyby po 1,5 m szerokości. Kierowcom zostałoby po jednym, trzymetrowym pasie. Tak samo miałoby się stać na całej długości ul. Lubartowskiej.
Ul. Skłodowskiej i ul. Obrońców Pokoju miałyby się stać drogami jednokierunkowymi. Ul. Skłodowskiej jechalibyśmy od ul. Lipowej, zaś ul. Obrońców Pokoju w przeciwną stronę (z wyjątkiem dojazdu od Lipowej do podziemnego parkingu Plazy). W efekcie siedmiometrowa szerokość jezdni podzielona byłaby następująco: 2,5 m na miejsca parkingowe, 3 m pasa ruchu dla samochodów i 1,5 metrowy pas do jazdy rowerem pod prąd. Taki sam pas miałby powstać również na jednokierunkowym odcinku ul. Chopina. 
Zmiany koło ronda
Porozumienie Rowerowe proponuje także niewielkie zmiany w rejonie ronda na Klinie oraz dopuszczenie jazdy na dwóch kółkach chodnikiem przy al. Piłsduskiego wzdłuż parku Ludowego.
– Rowerzyści mogą zgłosić się na spotkania konsultacyjne w sprawie Strategii rozwoju ruchu rowerowego – mówi Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Na spotkanie może zresztą przyjść każdy chętny, w planie są trzy tury (godz. 10-12, 16-18 i 18-20). Chętni powinni wcześniej się zapisać na wybraną godzinę wysyłająć e-mail na adres a.rogala@transeko.pl.
Ostateczna wersja strategii ma być uchwalona przez radnych w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Źródło:
Dziennik Wschodni
Dominik Smaga

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Finansowane z grantu Fundacji Batorego w ramach programu Demokracja w Działaniu.