[16.03.2016] Notatka ze spotkania zespołu opiniującego ds. standardów rowerowych

Share Button

Notatka ze spotkania zespołu opiniującego ds. standardów rowerowych w dniu 16.03.2016 roku dotyczącego społecznego audytu polityki rowerowej dla Lublina i zmian w dokumentach strategicznych UM Lublin.

  1. Dla realizacji polityki rowerowej kluczowa jest współpraca strukturalna i funkcjonujący zespół opiniujący. Dobrym rozwiązaniem są spotkania częstsze w mniejszym gronie ze stroną społeczną, których ustalenia są przekazywane dalej, niezależnie od spotkać w dużym gronie z przedstawicielami UM Lublin.

  2. Realizacja strategii rowerowej wymaga nakładów finansowych, ważne jest jednoznaczne określenie kwoty pieniędzy na rok budżetowy na ten cel, nawet jeżeli nie będzie ona duża.

  3. Powstanie Rady Rowerowej jako elementu dokumentu „Polityka Rowerowa”. Rada w założeniu ma skupiać osoby decyzyjne i ukierunkowywać działania związane z ruchem rowerowym. Na razie prezentowanie mogą być wyniki analiz np. Lubelskiego Roweru Miejskiego, bezpieczeństwa ruchu rowerowego, założenia do działań tj. polityka parkingowa, badania ruchu, na dużym poziomie ogólności z dalszą szczegółową analizą z zainteresowanymi jednostkami i osobami. Np. prezentacja problemowych i niebezpiecznych miejsc, określenie kosztów i planu działania. Rada powinna zbierać się 2 razy do roku, wiosną (marzec/kwiecień) oraz jesienią (wrzesień/październik) po obchodach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Na Radzie wiosennej 2016 mógłby zostać zaprezentowany m.in. społeczny raport rowerowy.

  4. Wzorem innych miasta należy dążyć do zlecania badań ruchu rowerowego na zewnątrz, np. do organizacji pozarządowych.

  5. Uzgodniono jednogłośnie, że dokument „Koncepcja Rozwoju Komunikacji Rowerowej” z 2011 roku może zostać uchylony. Duża część zapisów w dokumencie jest nieaktualna (plany budowy dróg), zrealizowana (uruchomienie systemu LRM), zdublowana w innych zapisach (wytyczne parkingowe) lub na zbyt dużym poziomie ogólności. Uwagi PR: po uchyleniu zapisu o 2% środków przeznaczanych na sieć rowerową niezbędne jest jednoznaczne określenie zasad finansowania działań w kolejnych latach; doprecyzowanie i większy nadzór nad wskaźnikami parkingowymi wydawanymi w WZ przez WBiA oraz zapisywanych w mpzp przez WP.

  6. Dokument „Polityka Rowerowa Miasta Lublin” – aktualizacja po ustaleniu i poprawieniu Instrumentów Organizacyjnych (Rada, koordynator) oraz ewentualnym poprawieniu innych zapisów.

  7. Porozumienie Rowerowe w ciągu miesiąca od spotkania wyśle uwagi do poprawek w dokumencie Polityki Rowerowej, z nawiązaniem do Strategii tras rowerowych oraz Planu Mobilności.

  8. Uwaga ogólna – osiedlowe uliczki powinny być budowane tylko z asfaltu jako tzw. niewidzialna infrastruktura rowerowa, a nie z kostki fazowanej.

 O samym raporcie pisaliśmy tutaj.

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Finansowane z grantu Fundacji Batorego w ramach programu Demokracja w Działaniu.