[Wideo][Foto][Ślad] DW747 od Lublina do mostu w Kamieniu

Share Button

Ślad GPS: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=dgksuaghvbifmyxv

24-Lip-2015 21:14
 
20-Lip-2015 20:45, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 200
 
Jedziemy od Lublina w kierunku mostu w Kamieniu. Trasa zaczyna się odcinkiem 2.3 (Radawiec Duży - Bełżyce).

Kilka informacji o budowanej drodze można znaleźć tutaj: http://www.zdw.lublin.pl/infohtml/dw747/DW%20747%20-%20info%20zbiorowe%2025022015%20dla%20MIR.pdf
Jedziemy od Lublina w kierunku mostu w Kamieniu. Trasa zaczyna się odcinkiem 2.3 (Radawiec Duży - Bełżyce). Kilka informacji o budowanej drodze można znaleźć tutaj: http://www.zdw.lublin.pl/infohtml/dw747/DW%20747%20-%20info%20zbiorowe%2025022015%20dla%20MIR.pdf20-Lip-2015 14:38, SONY SLT-A55V, 8.0, 55.0mm, 0.008 sec, ISO 100
 

W ubiegły poniedziałek 20 lipca wybraliśmy się trasą wzdłuż Drogi Wojewódzkiej 747 aby sprawdzić jak wygląda po przebudowie oraz czy powstały jakieś rozwiązania dla rowerzystów.

Fragment przebudowanej drogi wojewódzkiej zaczyna się za Radawcem Dużym i ciągnie się do nowego mostu przez Wisłę w Kamieniu. Łącznie przebudowywano 47km drogi wojewódzkiej, z czego ponad połowa biegnie po nowym śladzie. Wzdłuż drogi wykonano 43,5km dróg serwisowych oraz 21km dróg dla rowerów. Jezdnia ma 7,0m szerokości i 1,5m pobocza umocnione kruszywem. Całość prac kosztowała 321 milionów złotych.

Wjechanie na drogę dla rowerów uniemożliwia linia ciągła. Rozwiązanie włączenia pod kątem prostym uniemożliwia wjechanie  na drogę dla rowerów  nawet ze średnią prędkością.
Wjechanie na drogę dla rowerów uniemożliwia linia ciągła. Rozwiązanie włączenia pod kątem prostym uniemożliwia wjechanie  na drogę dla rowerów  nawet ze średnią prędkością.20-Lip-2015 14:39, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.017 sec, ISO 100
 
Dopiero rok i już zarasta
Dopiero rok i już zarasta20-Lip-2015 14:39, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.017 sec, ISO 100
 
A mógł być asfalt
A mógł być asfalt20-Lip-2015 14:39, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.02 sec, ISO 100
 

Na początku przywitała nas jednokierunkowa obustronna droga dla rowerów z kostki, która ciągnie się aż do Bełżyc. Trasa ta kończy się przed samymi Bełżycami. Zgodnie z przepisami rowerzysta nie może jechać dalej jezdnią, ponieważ przy końcu drogi dla rowerów nie odwołano znaku B-9 (zakaz jazdy rowerem). Przejazd tym kawałkiem jest znośny. Osoby nielubiące jeździć wraz samochodami będą zadowolone, gorzej z rowerzystami podróżującymi z sakwami. Niestety kostka roku po przebudowie zaczęła zarastać trawą a miejscami tworzą się zapadnięcia.

Koniec drogi dla rowerów bez zjazdu na jezdnię. Sami przejechaliśmy przejazdem na drugą stronę licząc na kontynuację drogi dla rowerów. Niestety po drugiej stronie droga dla rowerów zawracała w kierunku Lublina.
Później zwróciliśmy także uwagę, że w tym miejscu na jezdni wciąż obowiązuje zakaz jazdy rowerem po jezdni!
Jest to jednocześnie koniec odcinka 2.3 (Radawiec Duży - Bełżyce).
Koniec drogi dla rowerów bez zjazdu na jezdnię. Sami przejechaliśmy przejazdem na drugą stronę licząc na kontynuację drogi dla rowerów. Niestety po drugiej stronie droga dla rowerów zawracała w kierunku Lublina. Później zwróciliśmy także uwagę, że w tym miejscu na jezdni wciąż obowiązuje zakaz jazdy rowerem po jezdni! Jest to jednocześnie koniec odcinka 2.3 (Radawiec Duży - Bełżyce).20-Lip-2015 15:07, SONY SLT-A55V, 6.3, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 100
 

Za Bełżycami  jazdę kontynuujemy jezdnią główną lub jeśli to możliwe serwisówkami. Niestety znaczna część dróg serwisowych wykonana została z kruszywa i na dłuższą metę nie nadaje się do jazdy rowerem.

Na rondzie z którego wjeżdżamy do Bełżyc wjeżdżamy na serwisówkę po prawej stronie, która prowadzi do kolejnego ronda. Na tym kolejnym rondzie pojechaliśmy jezdnią, choć można było wybrać serwisówkę z kruszywa. Kawałek dalej jest możliwość zjechania na asfaltową drogę serwisową po lewej stronie. Niestety przy kolejnym takim wjeździe, który mijamy brak oznakowania, iż droga kończy się ślepo.

Właśnie tutaj brakowało oznaczenia, że ta droga jest ślepa. Przydałaby się też tabliczka, że sugeruje się przejazd rowerem na drugą stronę, gdzie zaczyna się asfaltowa droga rowerowa.
Właśnie tutaj brakowało oznaczenia, że ta droga jest ślepa. Przydałaby się też tabliczka, że sugeruje się przejazd rowerem na drugą stronę, gdzie zaczyna się asfaltowa droga rowerowa.20-Lip-2015 15:39, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 100
 

Po przejechaniu na prawą stronę jedziemy serwisówką, która w tym miejscu jest już asfaltowa. Co ciekawe na tym odcinku wykonano oznakowanie poziome.  Serwisówka kończy się przy następnym rondzie i zostaje jazda jezdnią główną aż do obwodnicy Chodla, gdzie na drugim skrzyżowaniu zaczyna się asfaltowa dwukierunkowa droga dla rowerów.

W połowie obwodnicy Chodla zaczyna się jednostronna dwukierunkowa droga dla rowerów. Równocześnie na drodze nie ma zakazu jazdy rowerem. Za chwilę mieliśmy się przekonać dlaczego...
W połowie obwodnicy Chodla zaczyna się jednostronna dwukierunkowa droga dla rowerów. Równocześnie na drodze nie ma zakazu jazdy rowerem. Za chwilę mieliśmy się przekonać dlaczego...20-Lip-2015 16:12, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.01 sec, ISO 100
 

Co ciekawe pod obwodnicą jest przejazd tylko dla rowerów i pieszych.

Połączenie ul. Leśnej, które przebiega pod trasą DW747 jest dostępne wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Super skrót!
Połączenie ul. Leśnej, które przebiega pod trasą DW747 jest dostępne wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Super skrót!20-Lip-2015 16:14, SONY SLT-A55V, 7.1, 18.0mm, 0.008 sec, ISO 100
 

Droga dla rowerów kończy się przed wiaduktem z Drogą Wojewódzką 833. Na moście zarezerwowano miejsce na drogę dla rowerów.

Na wiadukcie pozostawiono miejsca na drogę dla rowerów. Skręcamy w prawo w drogę serwisową, choć znak informuje, że droga jest ślepa.
Na wiadukcie pozostawiono miejsca na drogę dla rowerów. Skręcamy w prawo w drogę serwisową, choć znak informuje, że droga jest ślepa.20-Lip-2015 16:18, SONY SLT-A55V, 11.0, 18.0mm, 0.02 sec, ISO 100
 

W tym miejscu lepiej skręcić w prawo i wybrać trasę niebieską, przez Przetyki:

Droga serwisowa biegnąca po lewej stronie Drogi Wojewódzkiej 747 ma 200 m dziurę w ciągłości uniemożliwiającą przejazd:

23-Lip-2015 13:00
 

Dalej podróż kontynuujemy jezdnią, ponieważ obustronne serwisówki są wykonane z kruszywa. Od Nowych Komaszyc aż do obwodnicy Opola Lubelskiego jedziemy jezdnią, ponieważ wzdłuż drogi nie ma żadnych dróg serwisowych.

Zjazd do Opola Lubelskiego oznakowany jest zakazem ruchu rowerów.

Odcinek 1.2 - obwodnica Opola Lubelskiego.
Zjazd do Opola Lubelskiego i zakaz jazdy rowerem, który kończy się za 100 metrów. Zapewne chodziło o to by rowerzyści jechali drogą rowerową po lewej stronie...
Odcinek 1.2 - obwodnica Opola Lubelskiego. Zjazd do Opola Lubelskiego i zakaz jazdy rowerem, który kończy się za 100 metrów. Zapewne chodziło o to by rowerzyści jechali drogą rowerową po lewej stronie...20-Lip-2015 19:02, SONY SLT-A55V, 6.3, 18.0mm, 0.02 sec, ISO 100
 

Na samej obwodnicy mamy asfaltową drogę dla rowerów, która w pewnym momencie przechodzi w asfaltową drogę dla rowerów. Połączenie drogi dla rowerów z serwisówką wykonano bez uskoku, brak jest nawet krawężnika. Jest to najlepsze rozwiązanie dla rowerzystów na całym odcinku drogi wojewódzkiej.

Najlepsze połączenie drogi dla rowerów z drogą serwisową - bez krawężników.
Najlepsze połączenie drogi dla rowerów z drogą serwisową - bez krawężników.20-Lip-2015 19:06, SONY SLT-A55V, 5.6, 18.0mm, 0.017 sec, ISO 100
 
Brak krawężników
Brak krawężników20-Lip-2015 19:06, SONY SLT-A55V, 4.5, 18.0mm, 0.02 sec, ISO 100
 
Wzdłuż odcinka 1.2 asfaltowa droga dla rowerów cieszy się dużym powodzeniem. Po drodze spotkaliśmy nie tylko rowerzystów, ale także deskorolkarzy, rolkarzy oraz seniorki uprawiające nordic walking. Zapewne są to osoby z Opola Lubelskiego.
Wzdłuż odcinka 1.2 asfaltowa droga dla rowerów cieszy się dużym powodzeniem. Po drodze spotkaliśmy nie tylko rowerzystów, ale także deskorolkarzy, rolkarzy oraz seniorki uprawiające nordic walking. Zapewne są to osoby z Opola Lubelskiego.20-Lip-2015 19:13, SONY SLT-A55V, 5.6, 18.0mm, 0.013 sec, ISO 100
 
Kolejne ekstra połączenie: serwisówka przechodzi w drogę dla rowerów.
Kolejne ekstra połączenie: serwisówka przechodzi w drogę dla rowerów.20-Lip-2015 19:20, SONY SLT-A55V, 7.1, 18.0mm, 0.008 sec, ISO 100
 

Na tym odcinku można zobaczyć sporo ludzi poruszających się pieszo, rowerem, na rolkach, na deskorolkach.

W Elżbiecie wracamy na jezdnię, ponieważ brak innych możliwości jechania rowerem. Od Elżbiety do Koloni Łaziska przebiega serwisówka z kruszywa, jednak  bez możliwości wjazdu. Następnie serwisówki z kruszywa ciągną się po obu stronach aż do Kamienia.

W Kamieniu na rondzie zaczyna się dwukierunkowa asfaltowa droga dla rowerów ciągnąca się przez cały most aż na drugą stronę Wisły. Niestety w trakcie przejazdu most nie był jeszcze oddany do użytkowania a po stronie Mazowieckiej trwa budowa dróg dojazdowych.

Na moście wykonano zjazdy na wały przeciwpowodziowe dla służb utrzymaniowych. Łatwo sobie wyobrazić, że w tym miejscu rowerzyści mogliby zjeżdżać na Trasę Wiślaną – pod warunkiem, że ta powstanie.

Przed wjazdem na most  jedziemy w tunelu z ekranów akustycznych.

Las ekranów
Las ekranów20-Lip-2015 19:49, SONY SLT-A55V, 5.0, 18.0mm, 0.017 sec, ISO 100
 

Wokół ronda w Kamieniu przebiega droga dla rowerów, na którą wykonano zjazdy i wjazdy z jezdni. Co więcej odwodnienie jezdni przed połączeniem z drogą dla rowerów jest zaprojektowane wzorcowo – woda wpada do kratek ściekowych w takich miejscach by w miejscu połączenia drogi dla rowerów i jezdni nie powstawały kałuże. Są to jedyne tego typu rozwiązania na całym przebudowywanym odcinku.

Niestety chodniki wokół ronda zdążyły już pozarastać, w niektórych miejsca dość egzotycznymi roślinami.

Wokół ronda w Kamieniu biegną drogi dla rowerów. Warto zwrócić uwagę na prawidłowe zaprojektowanie odwodnienia. Studzienki zawsze znajdują się przed wjazdem na drogę dla rowerów. Umieszczono je tak by zbierały wodę przed wjazdem na drogę dla rowerów.
Wokół ronda w Kamieniu biegną drogi dla rowerów. Warto zwrócić uwagę na prawidłowe zaprojektowanie odwodnienia. Studzienki zawsze znajdują się przed wjazdem na drogę dla rowerów. Umieszczono je tak by zbierały wodę przed wjazdem na drogę dla rowerów.20-Lip-2015 20:28, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 125
 
Ciekawe rozwiązanie zjazdu z drogi dla rowerów na jezdnię.
Ciekawe rozwiązanie zjazdu z drogi dla rowerów na jezdnię.20-Lip-2015 20:29, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 125
 
20-Lip-2015 20:39, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 400
 
Za wysokie odpływy
Za wysokie odpływy20-Lip-2015 20:39, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 250
 
Roślinność zachwyca.
Roślinność zachwyca.20-Lip-2015 20:30, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 160
 
20-Lip-2015 20:30, SONY SLT-A55V, 3.5, 18.0mm, 0.033 sec, ISO 250
 

Zawiedliśmy się na nowej drodze wojewódzkiej. Biorąc pod uwagę przebieg dróg serwisowych mogła powstać ciągła trasa rowerowa biegnąca od Radawca do granicy województwa. W tym celu wystarczyło w kilku miejscach zmienić nawierzchnię drogi serwisowej, zastosować skróty dla rowerów a całość oznaczyć jako trasę rowerową – powstałaby realne alternatywa dla Green Velo. Realna, ponieważ w wielu miejscach trasa przebiega w malowniczym otoczeniu. To co razi to mnogość rozwiązań, widać brak standardów dla infrastruktury rowerowej. Duży minus to nawierzchnia z kostki na odcinku przed Bełżycami oraz nieprzemyślany wjazd i zjazd na tym odcinku. Na drugim końcu trasy mamy za to rozwiązanie prawie wzorcowe – wygodne wjazdy i zjazdy wokół ronda w Kamieniu. Miejscami krawężniki na przejazdach rowerowych były gładkie, w innych miały kilka centymetrów. Na całej długości trasy zabrakło też oznakowania, które wskazywałoby rowerzyście, którędy powinien jechać. Gołym okiem widać także jakość wykonania – w wielu miejscach kostkach zaczęła już zarastać. Głównym powodem zarastania jest nieprawidłowe naszym zdaniem wypełnienia spoin pomiędzy kostkami – wypełnienie nie jest pełne i często do wypełnienia stosowano piasek zamiast mieszanki cementowo-piaskowej, która nie pozwala na rozwój roślinności.

Cała galeria:

DW747
DW747Lip 20, 2015Photos: 69
 

 

Author: Porozumienie Rowerowe

Grupa nieformalna pod Towarzystwem Dla Natury i Człowieka działająca na rzecz infrastruktury rowerowej w Lublinie oraz szeroko pojętą edukację.

Lublin rowerem - obywatelski monitoring (s)praw rowerowych, który realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.